70 éves a Ferihegyi repülőtér
Dávid Károly tervei szerint épült fel a repülőgép alaprajzú légikikötő
Ma 70 éve, 1950. május 7-én adták át a Ferihegyi repülőteret. „A repülés gyors fejlődése, a légiforgalmi járatok szaporodása, a nagy utasszállító gépek megjelenése követelte, hogy a nagy interkontinentális útvonalak metszőpontjában fekvő Budapesten új, a repülés legújabb feltételeinek megfelelő repülőtér épüljön” – írta az Új Építészet 1947-es számában ifj. Dávid Károly építész, aki megálmodta a ma 1-es Terminálként ismert, felülnézetből repülőgép alaprajzú légikikötőt.
A magyar repülés története egészen az 1910-es évek elejéig nyúlik vissza, amikor Rákosmező volt a kísérletező pilóták terepe és a közkedvelt repülőnapok helyszíne. A nemzetközi polgári légi közlekedés 1918-ban indult el Magyarországon, a Bécs és Budapest közötti rendszeres járatok forgalmát az 1916-ban megnyitott Mátyásföldi repülőtér bonyolította, ami 1922-től az ország első nemzetközi repülőtere lett – volt, hogy naponta akár 15–20 gép is megfordult itt. A Borbíró Virgil és Králik László tervei alapján felépült Budaörsi repülőtér ikonikus „légi indóházát” és 1100 méteres füves kifutópályáját 1937-ben adták át, de a légi közlekedés gyors fejlődése és a járatok számának gyarapodása miatt szinte rögtön felmerült egy nagyobb repülőtér létesítésének igénye.
Az új, polgári-katonai és sport célokra is hasznosítható repülőtér több mint 700 holdnyi területének rendezése a Pestszentlőrinc és Vecsés között található Ferihegy pusztán indult el 1938-ban, nem csak a talaj összetételét vizsgálták meg alaposan, de az időjárást is hónapokon keresztül monitorozták. A létesítmény tervezésére hirdetett pályázaton a modern építészet képviselője, ifj. Dávid Károly érte el az első helyezést, felülnézetből repülőgépre emlékeztető épületegyüttest álmodott meg, a „törzsbe” várótermet, a „szárnyakba” kiszolgáló épületeket tervezett, a légcsavarokat pedig két irányítótorony testesítette meg. Az építkezés 1940-ben vette kezdetét, Dávid Károly és a pályázaton szintén induló Szabó Márton építész kiviteli tervei alapján felépült az első nagy hangár, a motorszerelő és -javító műhely, az elektromos központ. 1943-ban átadták a városközponttól 16 kilométerre található reptér megközelítését szolgáló gyorsforgalmi utat, ugyanebben az évben pedig elindult a katonai légi közlekedés – a civil utasforgalom elenyésző volt. A munkálatokat a második világháború szakította félbe, 1944-ben a németek átvették az irányítást a reptér felett. Az utasforgalmi épületet, az előteret és a hangárt is bombatalálat érte, az épen maradt részeket pedig később a visszavonuló német csapatok robbantották fel.
A romokban álló repülőtér újjáépítése már 1947-ben elkezdődött, a mezőgazdasági épület, az üzemépület és a beton kifutópálya készült el először, ezek után következett a forgalmi épület kivitelezése, amiről így írt Dávid Károly az Új Építészet 1947. szeptemberi számában megjelent cikkében: „A pályaudvar, vagy felvételi épület az idegközpontja az egész repülőtérnek. Ebben az épületben foglalnak helyet az összes olyan helyiség-csoportok, amelyek egyrészt az utas- és áruforgalmat bonyolítják le, másrészt a gépek érkezését, indulását irányítják. Mind e funkcióknak elvégzéséhez több hivatali-csoport szükséges, amelyek külön-külön teljesítik szolgálatukat, de bizonyos pontokon üzemük érintkezik, sőt összekapcsolódik. A felvételi épület területileg két részre tagozódik. Egy vámterületen kívüli és egy vámterületen belüli részre. A külföldre menő és onnan jövő utasforgalom átmegy a vámhatáron. A vámvonal mentén kell csoportosítani az útlevélvizsgálat, a pénzügyőrség és a forgalmi irányítást végző tisztviselők helyiségeit. Ezekhez csatlakozik vámterületen kívül egy pénzváltó helyiség, a posta felvételi terme és egy étterem az átutazó, illetőleg a vám- és útlevél-vizsgálaton már túljutott utasok számára”. A tervezés körülményei időközben megváltoztak, Dávid Károly a KÖZTI munkatársa lett, a tervezési feladat pedig az Állami Mélyépítéstudományi és Tervező Intézetben (ÁMTI) folytatódott – a Ferihegyi felvételi épületéről készült tervdokumentációt a Lechner Tudásközpont tervtára őrzi.
Az új, Ferihegyi repülőteret 1950. május 7-én adták át, „elkészült a háromemeletes főépület, amelyben hatalmas várócsarnok, étterem és büfé, valamint a gyermekek számára külön várócsarnok lesz. Külön fülkét kaptak a külföldi utazási irodák, valamint a posta. Az épület homlokzatát két magas torony, a meteorológiai és az irányítótorony díszíti. […] A repülőtéri személyzet számára kultúrterem és zuhanyozó áll rendelkezésre” – számolt be az eseményről a Népszava. A 21 fő szállítására alkalmas, Li-2-es típusú repülőgépek az akkor még csupán 1500 méteres kifutópályáról szálltak fel, hét vidéki város és nyolc ország vált könnyen elérhetővé, a járatok úticélja elsősorban Prága, Bukarest, Varsó és Szófia volt. Az 1954-ben megalakult Magyar Légiforgalmi Vállalat (MALÉV) 1956 nyarától pedig már Bécsbe is indított gépeket.
A munkálatok a hivatalos átadást követően is folytatódtak, a forgalmi épület bővítését követően, 1959-re készültek el véglegesen a „szárnyépületek” az UVATERV tervei szerint – az A szárnyban a tranzit és az étterem mellett már szálloda is az utasok rendelkezésére állt. A Magyarország című lap 1975-ös számából az is kiderül, hogy 1959-ben 500 méterrel meghosszabbították a felszállópályát, így alkalmassá vált a legkorszerűbb gépek fogadására is. 1960-ban a forgalom irányítását megkönnyítő diszpécsertornyot adták át, a zavartalanabb utasáramlás érdekében pedig az UVATERV építésze, Fröschl Károly tervei szerint bővítették a tranzitokat 1965-ben.
Működése első évében 7133 utas használta a repteret, a ’60-as években 400 000 főre nőtt ez a szám, a 1970-es években pedig már évente több mint 1 millió utas fordult meg Ferihegyen. Bár szálloda, presszó, virág- és könyvárus pavilon, trafik, IBUSZ-iroda, idegenforgalmi iroda és pénzváltó is szolgálta az utasok kényelmét, a repülőtér folyamatos korszerűsítése elengedhetetlenné vált. Az UVATERV nevével fémjelzett, három ütemre tagolt komplex fejlesztés célja a Ferihegyi repülőtér és a légiforgalmi irányítás kiépítése volt a nemzetközi (ICAO, KGST) előírásoknak megfelelően.
A gazdaság meggyengülése miatt végül kétlépcsőssé alakított beruházás első ütemében, 1978 és 1979 között épült meg Vellay István tervei szerint az új érkezési váró, 1977 és 1983 között pedig a „gólyalábakon álló” irányítótorony az UVATERV-es Nieder Iván építész tervei alapján: „A több mint 40 méter magasban levő irányítófülkében és közvetlen környezetében is lehetne tudományos-fantasztikus filmet forgatni, olyan a berendezés. A sláger itt – laikusnak feltétlenül – egy képernyőre „dolgozó” radarberendezés. A képernyőn a reptér térképe látható, s rajta fényes, mozgó pont a parkolóhelyére guruló gép. A monitoron csak egy fényes pont, az ablakon kinézve pedig maga a repülő” – olvasható a Népszava 1983. decemberi számában.
A 3707 méter hosszú új futópályát, a hozzá tartozó gurulóút-hálózatot és a gépek karbantartására szolgáló műszaki bázist 1983-ban adták át. „A terveket az UVATERV készítette, a pályarendszer kialakítására a Betonútépítő Vállalat kapott megbízást. Aki nem ért hozzá, annak a repülőgépek földi pályája is ugyanolyan út, mint a többi. Pedig ezek különleges betonszalagok, melyek szilárdságát, felületi kiképzését és minőségét szigorú nemzetközi szabályok írják elő. Ráadásul ahhoz, hogy az új pálya megfeleljen a legmagasabb követelményeknek, olyan módszert alkalmaztak, amelynek nálunk nem volt még semmilyen előzménye. Magyarországon először készítettek egy rétegben 40 centiméteres betonburkolatot” […] (A futópálya) felülete tükörsima és olyan erős, hogy erre már a hatalmas légibuszok is nyugodtan leszállhatnak. Mozgó fénysorok, a pálya szélét és küszöbét megvilágító lámpák, korszerű radarberendezések segítik a pilótákat. Az új pályára akkor is biztonsággal ereszkedhetnek, ha vastag felhőzet takarja a repülőteret és 200 méterre zsugorodik a vízszintes látás” – olvasható a Magyar Ifjúság 1983-as számában. Két új hangár megépítése is szükséggé vált, ugyanis a gépek részben hosszúságuk, részben magasságuk miatt már nem fértek be a régi javítócsarnokba. Az ikerhangárok szerkezetének összeszerelése két és fél hónapig tartott, melyhez összesen 40 vállalat összehangolt munkájára volt szükség.
Szintén 1983-ban vette kezdetét az új terminál építése, a terveket az UVATERV két építésze, Jaklics Ervin és dr. Herczegh Károly készítette. „Az utascsarnok a legkorszerűbb anyagok felhasználásával készült: szürke alumíniumot, valamint fehér márványzúzalékot tartalmazó paneleket használtak fel az építők. Az épület füstszinű üvegfelületei háromrétegűek, hogy az utasok a külső zajból ne sokat halljanak. A terminál belső elrendezése a következőképpen fest majd: a földszint tölti be az érkezőszint szerepét. Itt kapnak helyet a csomagokat fogadó berendezések, az útlevél- és a vámvizsgálati létesítmények, valamint a tágas érkezési és a kevésbé tágas várócsarnok. Az I. emeleten lesz az indulási szint. Itt helyezkednek el a csomagfelvételi pultok, a vám- és az útlevélkezelő fülkék, az indulási csarnok és a tranzitváró. Erről a szintről lehet majd közvetlenül beszállni — a hat utashídon keresztül — a közvetlenül az épület előtt várakozó repülőgépekbe. Még egy érdekességet meg kell említeni, az épülethez vezető közút külföldi mintára, kétszintű lesz. A járművek közvetlenül elérhetik az indulási szintet, nemcsak az érkezésit. A második emelet galéria és kilátóterasz szintje lesz, ahol repüléstörténeti kiállítást fognak berendezni” – olvasható az 1985-ben átadott utascsarnokról a Műszaki Élet 1985. szeptemberi számában.
1997 és 1998 között a több mint 30 000 négyzetméternyi alapterületű 2B Terminált, 1999-ben pedig az új, légi irányító központot adták át. 2011-ben nyitott meg a már Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér nevet viselő létesítmény új csarnoka, a Tima Zoltán tervei szerint épült SkyCourt, ami a kettes Terminál A és B szárnyát köti össze. A műemléki védettséget élvező Ferihegy 1-es Terminálja 2012 óta nem bonyolít utasforgalmat.
Források:
Dávid Károly: Budapest új közforgalmi repülőtere, Új Építészet, 1947
Ferihegy jövője, Magyarország, 1975
A jó öreg Ferihegy, Magyar Ifjúság, 1983
Légistart, Műszaki Élet 1985. szeptember
dr. Székely Domokos: 50 éves a Ferihegyi repülőtér, Geodézia és Kartográfia, 2000
Modern és szocreál – Építészet és tervezés Magyarországon 1945–1959, 2006
Budapest Airport, bud.hu
60 éves Ferihegy 1, hg.hu
A Lechner Tudásközpont a Miniszterelnökség építészeti, építésügyi, ingatlan-nyilvántartási és térinformatikai szakmai háttérintézménye, küldetése az épített környezethez és téradatokhoz kapcsolódó széles körű közszolgáltatásainak digitalizációja és társadalmasítása.